SYDNEY! Dag 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joos - WaarBenJij.nu SYDNEY! Dag 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joos - WaarBenJij.nu

SYDNEY! Dag 2

Door: Joos

Blijf op de hoogte en volg Joos

28 Februari 2008 | Australië, Sydney

Dag 2, Sydney

Waar moet ik beginnen? Moet ik eerst Ecuador nog afsluiten of zal ik meteen met Sydney beginnen.

Ik doe maar een combinatie. Terwijl ik hier ben word ik namelijk vaak aan Quito herinnerd. Zoals toen ik afscheid nam op Schiphol, dat was deze keer heel wat minder dramatisch dan zes maanden geleden. Alleen Mutti en Wim zwaaiden mij uit op Schiphol deze keer, en dat ging allemaal zonder tranen e.d. Deze keer wist ik namelijk dat het niet zo’n probleem is om ergens ver weg alleen te zijn. De lange vliegreis, totaal 27 uur, viel me wel mee. Alleen het wachten in London duurde wat lang aangezien ik eigenlijk nogal moe was en ze er niet van die karretjes hadden om je bagage op te dumpen, en ik nogal wat kilo’s op mijn rug droeg. In het vliegtuig naar Sydney heb ik maar één (!!!) film gekeken van het zo grote aanbod op mijn privéschermpje, maar ik was gewoon zo moe. Alleen kon ik niet echt slapen. Ik kwam aan in Sydney zonder enig probleem, mijn bagage was er gewoon enzo dus ik liep de aankomsthal binnen en daar stonden Merryl, Flick en een vriendinnetje van Flick. Dat ging dus al beter dan in Ecuador, voor wie zich dit nog kan herinneren.

Merryl is mijn gastmoeder, Flick (16) mijn gastzusje en Lawrence mijn gastbroer (18). Merryl en mijn echte moeder hebben elkaar ontmoet in Oeganda, vandaar dat ik hier nu zit.

Goed, ze haalden mij dus af van het vliegveld met hun hele kleine autootje (ze hoopten dat ik niet te veel bagage bij me zou hebben) en we stopten onderweg naar huis even bij the Opera House, Harbour Bridge, mijn school en nog wat hartje centrum dingetjes. Wat een stad! Wat een grootsheid straalt ie uit! Zondagavond, overal druk en gezellig. En lekker rondgelopen in een hempje.

Toen kwamen we bij het huis. Vrij oud, niet klein, niet groot. Wel heel gezellig. Mijn kamer is groot! Ik schat zo’n 20 vierkante meter. Na niet al te lange tijd werd het toch tijd om te gaan slapen. Hoewel dat met 10 uur tijdsverschil natuurlijk niet echt lukt.

De volgende ochtend stond ik redelijk uitgerust op, na een nacht naar het plafond te hebben gestaard, en na het ontbijt zette Flick me op mijn bus naar school.
Verschillen tussen de bus hier en die in Quito:
- De bussen rijden hier op tijd, in Quito moet je maar gewoon afwachten.
- De bus wacht hier tot iedereen ingestapt is, als er nog iemand aan komt rennen wacht de bus ook. In Quito gingen de deuren gewoon weer dicht na 10 seconden, onafhankelijk of er nog iemand tussen stond.
- De bus heeft hier een officieel maximum aantal mensen in het gangpad (14), terwijl in Quito dit werd bepaald door de deuren. Zolang die nog dicht konden was de bus nog niet vol genoeg.
- De bus stopt hier bij bushaltes, in Quito stopt ie waar er maar iemand in of uit wil.
- Als je hier een staplaats hebt in de bus hoef je je maar aan één ding vast te houden, in Quito heb je minstens twee armen nodig wil je niet omvallen.
- De bus is hier ongelooflijk duur, terwijl je in Quito overal $0,25 betaalt.
- Hier hebben ze nagedacht over het bussysteem, in tegenstelling tot in Quito. (Een aantal jaren geleden werd daar de Ecovia aangelegd die van noord naar zuid Quito zou rijden over een aparte busstrook in het midden van een grote straat, 6 de Diciembre. Toen ze die busstroken allemaal aan hadden gelegd was het geld op en werd het plan een half jaar lang stopgezet. Tot de bevolking begon te klagen. Toen maakten ze maar wat noodstationnetjes en kochten ze een aantal bussen. Dat leek allemaal goed, tot ze erachter kwamen dat alle bussen de deuren aan de verkeerde kant hadden! Als je namelijk vanaf een halte op het midden van de weg instapt heb je deuren aan de linkerkant nodig ipv de rechter. Echt, écht weer Ecuador.)


Maargoed, nu weer Sydney.

School is echt hartje hartje centrum, in een mooi relatief klein gebouwtje tussen allemaal wolkenkrabbers. Drie minuten lopen van de zee, maarja, waar in Sydney ben je níet vlakbij de zee? Alle nieuwe studenten (± 25) moesten een test maken om het niveau te bepalen. Ik zit in het hoogste niveau. Nu vind ik dat wel best, maar hoe is dat over drie maanden? Ik vond dat wel een beetje tegenvallen. In Quito ben ik vier keer naar een hoger niveau gegaan maar nu kan dat dus al niet meer. Verder kregen we nog eeuwen lang overdreven veel informatie enzo en een klein tourtje in de buurt van de school, en toen waren we vrij om te doen wat we wilden. Alsof we al een hele middaginvulling hadden. Maargoed, ik heb me de hele dag wel vermaakt met een jongen uit Maastricht en een meisje uit Zwitserland. Het lukte me mijn huis weer terug te vinden. En na al die informatie over accomodatie ben ik nog blijer met mijn huis, want alle gastgezinnen zijn op een uur afstand van de school en hebben vier tot vijftien studenten in huis in kleine kamertjes. Debby uit Zwitserland zei dat haar kamer niet eens een deur had. De mensen uit de EF studentenresidentie klagen ook, die delen per 24 mensen twee douches en het eten schijnt een ramp te zijn. Oke, dat heb ik in mijn gastgezin nog niet geproefd, maar na Ecuador kan het soms niet veel erger.

Het gaat dus wel goed hier met mij en mijn volgende bericht komt... later. Want het internet in mijn gastgezin doet het nog niet.

  • 27 Februari 2008 - 23:01

    Louise:

    Goeiemorgen! (over 2 minuten is het dat hier) Mooi dat je goed bent aangekomen:D Ik wens je superveel plezier de komende 3 maanden! Maar dat zal wel lukken denk ik. Groetjes aan je gastgezin en aan de koala's!
    Kus!

  • 28 Februari 2008 - 08:12

    Rianne:

    Hee Joos,

    dit klinkt inderdaad heel anders dan Quito! Het voordeel dat je nu al in de hoogste groep zit is wel dat je makkelijker veel uitstapjes kan gaan maken! Geniet ervan!
    Liefs Rianne

  • 28 Februari 2008 - 09:30

    Ineke:

    Hallo Joos, Wat gaat het allemaal snel. Ik hoop dat je in je nieuwe gastgezin en EF schooltje weer vele leuke ervaringen opdoet. Ik zie uit naar je prachtige reisverslagen!
    groeten,
    Ineke

  • 28 Februari 2008 - 09:52

    Plaag:

    Haa Sap!
    zit ze alweer in Sydney! Klinkt allemaal wel cool, maar wel wennen denk ik, als je idd kijkt hoe het allemaal in Quito was! Nu maar hopen dat het internet snel gefixt is zodat we ff kunnen kletsen:D
    Gister waren we naar opa&oma en op de terugweg zouden we even eten bij Hajé (omdat ze daar veel biologisch hebben). Restaurant ergens bij Lelystad. Ik loop binnen en wie zie ik zitten? Wilm, Aaltje en Mickey! Vet toevallig he!
    Dikke Knuffel!

  • 28 Februari 2008 - 14:57

    Saskia:

    Joos! Dat klinkt allemaal goed. Blij dat je in je gastgezin zit.. 24 mensen een douche delen lijkt me toch vrij, ehm krap. veel plezier en wie weet maken ze voor jou wel speciaal een niveau 8.

  • 01 Maart 2008 - 19:14

    Brechtsje:

    heey joosje!

    natuurlijk ook heeel veel plezier in Sydney toegewenst, al heb ik daar alle vertrouwen in :) ik geef je 1 tip: zonnebrandcreme!! Jelle is net trug uit van downunder, heeft zich helemaal lam gesmeerd en is poepbruin! Als je ons nog jaloerser wilt maken, moet je dat smeren laten, maar dat lijkt me niet zo verstandig zo dicht bij dat gat in de joosonlaag (heel flauw, i know) :p spreek je snel weer!!

    Dikke knuffel!! liefs Brecht

  • 04 Maart 2008 - 10:17

    Petra:

    Joos nu vanuit een heel andere kant van de wereld. Leuk om je ervaringen te lezen. Geniet! Veel liefs van ons allemaal.
    Abel, Tjibbe, Djoeke, Gosse en Pé

  • 05 Maart 2008 - 00:53

    Jesse:

    Hey Joos! Alles goed? Ik heb Jannik net ontmoet van Duitsland.. klinkt hij bekend in je oren? haha. Ik vroeg hem of hij jou ook kon omdat ik wist dat je ook in ecuador zat. en jaa.. Groeten van Jannik! ghehe

  • 11 Maart 2008 - 14:55

    Truce:

    Dag Joos,
    Eindelijk even tijd om wat te lezen van jou. Klinkt allemaal goed hoor.
    Veel plezier daar.
    Groetjes uit Den Haag (mede namens oma in het verpleeghuis!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 67
Totaal aantal bezoekers 22885

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 24 Oktober 2014

Peru

08 November 2011 - 19 April 2012

San Francisco

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Guatemala

15 Augustus 2007 - 18 Mei 2008

Gap year Ecuador & Australië

Landen bezocht: