Laatste weken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Joos - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Joos - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Joos

Blijf op de hoogte en volg Joos

15 Februari 2008 | Ecuador, Quito

Onze reis door het zuiden van Ecuador
Donderdag 31 januari vertrokken we, Saskia, Claudia, Noemie en ik. We kwamen aan het einde van de middag aan in Riobamba, een stad vier uur ten zuiden van Quito, en in het stuk tussen het busstation en het hotel dat we liepen, werden we al een aantal keer ondergesprayd met scheerschuim o.i.d. Carnaval begon officieel pas vier dagen later maar dat maakte niet uit. Wij vonden het nogal vervelend dat we een beetje plakten en dat we de hele tijd uit moesten kijken voor die schuimbussen. We hadden een beetje een crappy hotel maargoed, het was maar voor een nacht en de volgende dag waren we al vroeg op om om 7 uur met de beroemde trein naar het zuiden te gaan. Deze trein is beroemd en wordt door bijna alle toeristen in Ecuador genomen omdat het landschap waar de trein doorheen rijdt fenomenaal is, de trein is erg oud en ontspoort af en toe en aan het einde van de rit krijg je het spectaculaire deel, de Devils Nose, waar de trein enorm stijl van de berg af roetsjt en met een beetje pech ook hier nog ontspoort. Het totaal duurt zo’n 4,5 uur en is ongeveer 75 kilometer.

Bij ons liep het alleen wat anders. Omdat het veel geregend had ontspoorde de trein al snel, maar wij vonden het wel grappig hoe ze terplekke even wat aan de rails zaten te timmeren en even later met wat trucjes en hulpmiddelen de hele trein weer op de rails kregen. Na de 4e keer ontsporen vonden we het echter al wat minder grappig, en nadat we al 10 uur in die trein hadden doorgebracht en slechts 50 kilometer van het beginpunt verwijderd waren, begon de moed ons wat in de schoenen te zakken en terecht, want een paar minuten later kregen we te horen dat we een stuk moesten lopen en vervolgens een bus moesten nemen. Het spectaculaire deel waar we zo op hadden gehoopt zat er niet meer in helaas. Maargoed, we namen die bus maar en gingen naar Cuenca, de mooiste stad van Ecuador. We kwamen ’s avonds laat aan en na een hele dag reizen hadden we gelukkig een geweldig hotel en we konden er zelfs nog heerlijk eten.

De volgende dag hebben we Cuenca verkend en werden we een keer of zes volledig nat gemaakt of onder gespoten met schuim. Inmiddels had ik mijzelf ook voorzien van een waterpistool, wat het allemaal wat lolliger maakt. Ik kon mezelf in ieder geval verdedigen! Maar ik kon toch niet op tegen die pickup trucks die door de straten reden met vijf mensen achterin met emmers vol water, die ze allemaal tegelijk over je heen gooien. Gelukkig was het een lekker warme dag. En Cuenca is inderdaad een práchtige stad.

De overige dagen in Vilcabamba hebben we gevuld met wandelen, water en schuim ontwijken, water en schuim spuiten en relaxen. Pas de laatste dag zagen we al die oudjes, toen carnaval voorbij was en ze weer veilig over straat konden lopen.

De zevende dag van onze reis namen we de bus naar Loja, waarvan iedereen zegt dat het zo’n mooie stad is maar er was niet zoveel aan, en aan het eind van de middag vlogen we terug naar Quito. Een leuke reis met leuk gezelschap!

En toen was ik weer in Quito, voor nog maar anderhalve week! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven dat mijn zes maanden in Ecuador er alweer bijna opzitten. Inmiddels ben ik al aan het inpakken want overmorgen vertrek ik al vroeg. Gelukkig heb ik wel heel erg veel zin om weer even naar huis te gaan, maar door die zin vergat ik een beetje dat ik dit wel allemaal achter me laat. Vandaag tijdens mijn laatste grammaticales voelde ik dat voor het eerst wel sterk, en toen zei Maki ook nog een beetje triest: Joos, EF zonder jou is voor mij niet meer interessant. En ze belooft me elke dag te mailen. Het is zo’n lief meisje!!
Toch ben ik blij dat ik voor zes maanden heb gekozen, want dat is volgens mij genoeg tijd om Ecuador goed te leren kennen. Zometeen nog even voor het laatst gebruik maken van het goedkope uitgaansleven hier - gratis entree en gratis drank voor vrouwen – en dat was het dan wel zo’n beetje. Morgen alleen nog twee examentjes en het afscheid... En dan moet ik het nog voor mekaar zien te krijgen alles in mijn tas te proppen en geen overgewicht te hebben! Een moeilijke klus, maar ik heb al geprobeerd om twee spijkerbroeken, twee truien, mijn zomerjas en mijn winterjas met gevulde zakken, over elkaar aan te trekken en opzich kan ik daar nog wel mee rondlopen. We zullen zien...

De fotos van de laatste weken staan weer op http://joosfeenstra.mijnalbums.nl met als wachtwoord: joos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 52
Totaal aantal bezoekers 22872

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 24 Oktober 2014

Peru

08 November 2011 - 19 April 2012

San Francisco

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Guatemala

15 Augustus 2007 - 18 Mei 2008

Gap year Ecuador & Australië

Landen bezocht: