Un poco de todo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu Un poco de todo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu

Un poco de todo

Door: Joos

Blijf op de hoogte en volg Joos

18 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

Mijn weekend was geweldig. Met een meisje van.mijn school ging ik naar Lago d’Atitlan, schijnbaar een van de mooiste meren ter wereld (op het plaatje in de Lonely Planet ook echt een van de mooiste meren van de wereld, jammer alleen dat het nogal bewolkt en regenachtig was, en de vulkanen om het meer dus allemaal omhuld waren met donkere wolken, en het meer dus niet meer zo veel weg had van een van de mooiste meren ter wereld… dit was het minder geweldige deel).
Tijdens onze boottour ontmoetten we een taiwanees met een onuitspreekbare naam (dus noemden we hem maar Sergio) en een Uruguayaan genaamd Juan Pablo. De rest van het weekend hebben we met hen doorgebracht, en dat was dus het geweldige deel. Sergio was te vermakelijk voor woorden. Het is alleen al grappig om hem te observeren als hij eet. Tijdens het eten in een redelijk chique restaurant meldde hij ons na een HALVE cuba libre dat hij zich een beetje dronken voelde, en dat hij even een glaasje water ging halen. Toen hij opstond flikkerde z’n stoel om.

Voor het gemak ga ik maar even in de chronologisch omgekeerde volgorde verder.

Afgelopen week zat weer vol met (medisch) spaanse privélessen en ziekenhuis-rondleidingen. Ik heb al 7 organisaties bezocht, varierend van het paupere publieke ziekenhuis (zalen vol met verminkte, verlaten kinderen) tot de duurste privékliniek (een vijfsterrenhotel-achtig complex met de beste medische zorg). De verschillen zijn onvoorstelbaar. Dat laatste is trouwens op bijna alles in Guatemala van toepassing. Het is allemaal wat erger dan ik had gedacht. 75% van de grond in het hele land is in het bezit van 15 families. Guatemala is in Midden Amerika, op Haíti na, het land met de meeste ondervoeding. De 40 jaar durende burgeroorlog, die pas 10 jaar voorbij is, heeft volgens mijn leraar bij iedereen psychische schade veroorzaakt. Daarom is er zoveel geweld, daarom verkopen moeders hun kinderen. De regering schijnt daarnaast ook nog eens een ramp te zijn, zo corrupt als het maar kan en honger wordt volledig genegeerd en zelfs ontkend.
Nu komt de grote ECHTER: in Antigua is van dit alles niks te merken. Het is mooi, relatief veilig, schoon, en vol met buitenlanders. Het komt op mij over als een soort schijn-stadje. Maar het is eerlijk gezegd wel heerlijk om hier te zitten en ‘s avonds gewoon over straat te kunnen lopen.

Morgenochtend begin ik met mijn stage in Santa Catarina Barahona, een klein lelijk dorpje op een half uur afstand met de bus. Ik heb er vet veel zin in, behalve dan dat ik voortaan op een onmogelijk tijdstip moet opstaan, ik moet namelijk al het huis uit om 6:50 uur ‘S OCHTENDS (hoewel ik ‘S NACHTS hier meer van toepassing vind), maar dat is hier vrij normaal dus ik ga er vrolijk aan meedoen.

Het (vorige) weekend in Monterrico was trouwens best wel grappig, want ik was met een groepje Texanen, die voor mij nog nooit een Nederlander hadden ontmoet. Ik heb dus vragen moeten beantwoorden als: ben je wel eens in een Mc Donalds geweest? En: heb je wel eens een Amerikaanse film gezien? Nogal lachen dus. ‘s Avonds gingen we op schildpaddentour en we vonden een schildpad die net het water uit kwam om haar eieren op het strand te gaan leggen. Binnen een uur was ze het strand op en neer gelopen (bedenk even dat schildpadden niet echt snelle creatures zijn) én had ze maarliefst 96 eieren gelegd. 96 eieren!!!!!!!

Fotos:
http://picasaweb.google.co.uk/102960932565385617695/ONLINEEXTRA?authkey=Gv1sRgCJTvnJXUo-XIIw&feat=directlink

  • 20 Juli 2010 - 04:47

    Saskia:

    Hoe kicke van die schildpadden! was het ala galapagos? x

  • 20 Juli 2010 - 12:27

    Loepie:

    Jozie! Klinkt supercool. Maar op picasa kan ik alleen die 31 foto's van de eerste keer zien; mss ligt dat aan China? Zijn de nieuwe foto's dezelfde als die van vorige week op facebook? liefs uit Beijing!

  • 20 Juli 2010 - 17:49

    Lotte:

    Heej Joosi Chicka!

    Echt indrukwekkende dingen die je al hebt meegemaakt daar. Af en toe wel moeilijk denk ik, die grote verschillen. Maar wel erg leerzaam! Ik ben benieuwd hoe je de stage gaat vinden.

    Echt super leuk dat je bij die vulkaan bent geweest. Een voordeel van het verslapen was wel dat maximaal gebruik maakte van je slaap :P Echt schattig dat jullie gidsje ging spelen bij de vulkaan. Echt, mozes kriebels, wat een eieren heeft die schildpad chick gelegd man! Echt super leuk om te zien lijkt mij.

    Ik zie trouwens dat het daar niet echt mooi weer is bij jou. Ik hoop dat de regen een beetje meevalt. Het was hier vandaag echt fucking warm. En afgelopen weekend woei het echt lekker hard. Was chill surfweer geweest. Heb jij nog plannen om te surfen daar?

    Dikke knuffel!

  • 24 Juli 2010 - 16:53

    Stijn:

    Hee Joos!

    Wat een verhalen! Ben wel jaloers hoor. Heel leerzaam ook lijkt me om te zien hoe de gezondheidszorg in zo'n soort land werkt.

    Nou heel veel plezier nog!

  • 24 Juli 2010 - 17:17

    Janika:

    Wat een cool verhaal weer. Ik zie btw ook alleen maar de foto;s van vorige keer. Leuk om te horen dat het nog steeds goed gaat.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2010

Een reis in twee werelden

24 Juli 2010

Cultuurshock

18 Juli 2010

Un poco de todo

09 Juli 2010

Een week in Antigua

03 Juli 2010

Reis en eerste dag in Guatemala
Joos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 60
Totaal aantal bezoekers 22876

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 24 Oktober 2014

Peru

08 November 2011 - 19 April 2012

San Francisco

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Guatemala

15 Augustus 2007 - 18 Mei 2008

Gap year Ecuador & Australië

Landen bezocht: