Een week in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu Een week in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu

Een week in Antigua

Door: Joos

Blijf op de hoogte en volg Joos

09 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

In een week kun je best veel leren. En al helemaal als je privéles hebt. Hoewel ik heb betaald voor groepslessen heb ik heel relaxed mijn eigen maestros, beide erg grappig. Mijn lessen gaan bijna allemaal over medische dingen, en mijn huiswerk bestaat meestal uit informatie opzoeken over een bepaalde ziekte en vervolgens mijn leraar alles vertellen over de oorzaken, risicos en behandelingen van bijvoorbeeld een labio leporino con paladar hendido (hazenlip met gespleten gehemelte), el sindrome de colon irritable (prikkelbaredarmsyndroom) en la enfermedad de Crohn (ziekte van Crohn). Het zijn net tutorgroep-opdrachten, maar dan in het Spaans! Best wel cool dus. Ook gaat het vaak over de gezondheidszorg in Guatemala, waar bijna niemand een verzekering heeft en waar mensen doodgaan aan de simpelste dingen. Zo vertelde een van mijn leraren dat kindjes op het platteland gewoon doodgaan aan verstikking omdat de familie niet weet wat je moet doen als een kindje zich verslikt.
Ik heb deze week een paar medische organisaties bezocht (zeer interessant!) O.a. een groot opvangcentrum voor kinderen met mentale aandoeningen en/of spierdystrofie. Het centrum bestond voornamelijk uit zalen met kinderen (later bleken het ook volwassen te zijn, maar die zagen er ook uit als kids) in een rolstoel die wat voor zich uit aan het staren waren en waarvan er een paar continu aan het schreeuwen waren. We kregen een rondleiding door het hele complex (dat ook een schooltje en een creche bevatte) maar het was net alsof we aapjes aan het kijken waren, hoewel het wel wat ongemakkelijker was dan aapjes kijken. Er zaten een paar honderd kinderen en er was maar één dokter, nog parttime ook. De andere helft van de week werkt hij namelijk in een andere kliniek.
‘We’ is trouwens een groep Amerikanen van de Texas Nursing University, en ik. Zij blijven maar 2 weken en werken hier nu elke ochtend, terwijl het voor mij de eerste 2 weken alleen nog maar bezoeken zijn (en daarna 2 weken stage).
Er zijn erg veel leuke mensen hier, zowel op de school als in mijn huis! Erg aardige en geïnteresseerde familie én hele gezellige huisgenootjes genaamd Caroline (engeland) en Carolin (oostenrijk). Het nachtleven begint hier al om een uur of 8 ‘s avonds, en om 1 uur gaat alles al dicht. Maar dat is best wel chill aangezien we elke ochtend om 8 uur weer op school moeten zijn.
Gister heb ik iets heel cools gedaan. Ik ging naar de vulkaan Pacaya, die 3 weken geleden is uitgebarsten. Het begon al goed, want ik zou om 6 uur opgehaald worden met een busje, maar mijn wekker was niet afgegaan dus toen het busje er was en ik eigenlijk op straat had moeten staan wachten, lag ik nog lekker te slapen. De oma kwam mij wakker maken dus ik haalde muy rápido wat kleren uit mijn kast (warme kleren aangezien ik dacht: vulkaan, hoog, koud) en zat 3 minuten later in de bus! Geheel voorbereid dus, was ik een paar uur later al over de enorme lavastromen aan het klimmen (inmiddels zwart, maar nog wel stomend van de hitte). Als je een houten stok in de lava stak brandde die gewoon weg. Mijn warme kleren waren dus wel redelijk overbodig. Oja, we hadden ook een erg betrouwbare gids. Namelijk een jongetje van een jaar of 15 (hij beweerde zelf 18 te zijn) die regelmatig de groep vergat, om met een stok en een stukje lava in alle rust zijn honkbalskills te gaan oefenen. Best wel schattig.

Plannen: vanavond ergens eten met een Guatemalteek genaamd Gustavo, gister in de bar ontmoet, om mijn Spaans te oefenen uiteraard, zaterdag+zondag met de groep Amerikanen naar de kust, chillen op het strand, schildpadden zoeken, misschien surfen, en volgende week een aantal nieuwe medische organisaties bezoeken. Allemaal druk en leuk!

  • 09 Juli 2010 - 18:26

    Saskia:

    Pacaya is cool he? Oefen maar lekker Spaans vanavond haha. beso!

  • 09 Juli 2010 - 20:21

    Carolien:

    Hahahah klinkt goed!! :D hoop dat je kan surfen! dat gaan marieke, arjen en ik komende week hopelijk ook doen! :D Veel plezier! En liefs uit groningen!
    PS: je koelkast is voorzien van een theedoek ;P

  • 10 Juli 2010 - 02:04

    Loepie:

    Yeah cool joos!!
    dikke knuffel vanuit Beijing!! met draadloos internet op mijn privékamer; hoe chill! verhaal volgt nog.

  • 10 Juli 2010 - 15:49

    Pleep:

    Oy amiguita!! Todo suena muy muy bien! Cuidado con los chicos, no queremos que quedes en Guata con un marido y seis hijos. Que bonita es Antigua! Los colores parecen a Grecia, también habian casas así en la isla de Lefkas, de donde acabo de volver. El windsurfing era estupendo! El aqua era un color azul de que no lo puedas imaginar! Vas a ver el partido mañana? Seguro que hay algun holandés con quien lo puedes ver..? VIVA HOLANDA! jejeje
    Hasta muy pronto chica! Un beso muy grande!

  • 12 Juli 2010 - 20:18

    Jasper:

    He lief zussie,
    Wat cool allemaal! Heb ik nou goed begrepen, dat je naar Monterico bent gegaan?! Heel veel plezier nog in het Guatemaalse.

    Liefs van ons alledrie,
    Jasper

  • 13 Juli 2010 - 14:49

    Loepie Otra Vez ;):

    ik vind het een beetje triest dat ik ongeveer even veel van plekies tekstje begrijp als van een gemiddeld tekstje hier. Maar mss zegt dat ook wel iets over hoe goed mijn spaans nog is :D
    mn beste vriendinnetje hier (voor zover je dat kunt zeggen als je elkaar 2 dagen kent) komt trouwes uit Barcelona. Maar die kan vooral Catalaans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2010

Een reis in twee werelden

24 Juli 2010

Cultuurshock

18 Juli 2010

Un poco de todo

09 Juli 2010

Een week in Antigua

03 Juli 2010

Reis en eerste dag in Guatemala
Joos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 84
Totaal aantal bezoekers 22890

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 24 Oktober 2014

Peru

08 November 2011 - 19 April 2012

San Francisco

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Guatemala

15 Augustus 2007 - 18 Mei 2008

Gap year Ecuador & Australië

Landen bezocht: