Reis en eerste dag in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu Reis en eerste dag in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Joos - WaarBenJij.nu

Reis en eerste dag in Guatemala

Door: Joos

Blijf op de hoogte en volg Joos

03 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

Op het vliegveld in Mex, 3 uur ‘s nachts Nederlandse tijd.

Mijn nieuwe avontuur is begonnen, 5,5 wk in Guatemala! Met maar een paar weekjes voorbereidingstijd en ook daadwerkelijk heel wat minder voorbereiding dan bij mijn vorige reis zit ik nu opeens te wachten op mijn volgende vlucht vanuit Mexico city. Mijn eerste vliegtuig was hier geland voor ik het wist, na 10 uur lang met mijn Noorse buurman gepraat te hebben over windsurfen (!!, helaas was hij zelf een kiter), zuid amerika en de rest van de wereld, en na een ontelbaar aantal spelletjes op zn Iphone. Ondertussen werden we van elk doelpunt van Brazilie-Nederland op de hoogte gebracht.via het omroepsysteem maar aangezien er voornamelijk mexicanen in het vliegtuig zaten had dat nauwelijks een sfeerverhogend effect. Nu vind ik het eigenlijk wel jammer dat ik wat leuke WK feestjes in Nederland mis, maarja, je moet er wat voor over hebben…..
Ik zou nu eigenlijk wel heeeeel erg graag willen slapen maar dat lijkt me niet zo’n slim plan, aangezien de gate voor mijn vlucht nog niet bekend is en ze dat straks vlak voor vertrek even gaan omroepen ergens. Ik blijf dus maar alert, want zonet ben ik hier ook al 10 keer de verkeerde kant op gelopen.

De eerste ochtend in mijn gastgezin
Whoooohaaaaa ik ben aangekomen in Antigua!!! Ergens vannacht werd ik van het vliegveld in Guatemala City gehaald door iemand van mijn school, die me naar mijn familie bracht. Mijn familie is ongeveer een kopie van die in Ecuador, en bestaat uit moeder Pati (Patricia) en 2 kinderen, genaamd José en Pati, beide rond de 30 jaar. Ook de moeder van Pati en de oma van Pati junior dus, woont er ook en die heet iets van Mila als ik het me goed herinner. Vader is afwezig, volgens mij vanwege een scheiding. (Ter vergelijking: in Ecuador was het mama Maria met 2 kinderen, genaamd José en Maria, beide ook rond de 30. Ook daar was de moeder van Maria er bij en Maria haar man was overleden.) Volgens mij zijn deze mensen allemaal vet aardig en ze vinden het natuurlijk wel tof dat ze Spaans met me kunnen praten, en dat vind ik zelf natuurlijk ook.
Het huis ligt aan een superschattig straatje met allemaal mooie kleurrijke huizen aan de rand van Antigua aan de voet van een heuvel. Het huis is zelf ook mooi aan de buitenkant en aan de binnenkant ehm… tja redelijk traditioneel. Het is er vet donker en er ligt niet echt een vloer ofzo, het beton van buiten loopt gewoon door naar binnen en ziet er permanent uit alsof het nat is. Ik heb een eigen kamertje met dezelfde vloer en een dikke stenen muur, en in de hoek zit waarrempel ook nog een klein raampje. Ook hier is het donker, maar gelukkig heb ik een erg sfeervolle (not) spaarlamp aan de muur hangen die eigenlijk wel de hele dag aan moet staan. Maar het is in ieder geval lekker koel! Ik heb net ontdekt dat er zich ook een stopcontact op mijn kamer bevindt dus heb ik net mijn laptopje even ingeplugd, waar ik dus nu op aan het typen ben.
In de kamer naast mij zit een meisje uit Oostenrijk, en zij gaf mij zonet een rondleiding door het stadje. Antigua is echt een waanzinnig schattig en idyllisch stadje. Het hoogste huis hier heeft 2 verdiepingen, alle muren hebben vrolijke kleurtjes, de straten zijn bedekt met van die ronde stenen (waardoor autos niet harder kunnen dan 30km/h), en dit alles wordt omringd door 3 grote vulkanen, waarvan er 1 actief is en die schijn je dus ook te kunnen horen. Ik heb hem nog niet gehoord. Wat ik wel de hele dag hoor, thuis, op straat, in elke winkel en zelfs op de markt, is het commentaar van voetbalwedstrijden en nabeschouwingen e.d. Hoewel Guatemala zelf helemaal niet meedoet aan het WK heeft iedereen wel een favoriet team. En dat was gister voor de meesten Brazilie. Ik maak me dus op het moment niet erg populair door te zeggen dat ik uit Holanda kom, vooral niet bij de vriend van Pati junior, die Braziliaans blijkt te zijn. Hij keek me namelijk heel vuil aan toen hij mijn nationaliteit achterhaalde, maar toen ik later zei dat ik zijn auto mooi vond (zo’n rode oude eend) was het geloof ik wel weer goed.

Ik heb trouwens zonet ook al even een mobieltje gekocht voor 160 quetzales (16 euro). Er stond ook al 100 quetzales beltegoed op dus eigenlijk was het ding maar 6 euro. En mijn nummer is: +502 4676 8682.

Ik zal ook even wat fotos van mijn huis en straat en stadje online zetten!

In het internetcafé
Even een weer-update. Vanochtend was er blauwe lucht en zon en 25 graden ofzo. Maar het is regenseizoen hier, dus zonet kwam er een onvermijdelijke regenbui aan. Met als resultaat dat de wegen zijn veranderd in rivieren, snel stromend en niet oversteekbaar! Na 10 minuten kon ik nog geen oversteekplaats vinden waar ik niet tot halverwege mijn onderbenen doorheen zou moeten, maar toen stopte er een auto waar ik overheen mocht klimmen om over te steken! Hoe cool.

Fotos zijn te zien op:
http://picasaweb.google.co.uk/102960932565385617695/Guatemala?feat=directlink

  • 03 Juli 2010 - 21:39

    Saskia:

    Geweldig Joos!! Que pases genial :)

  • 04 Juli 2010 - 07:23

    Loepie:

    Jozie wat een cool verhaal! Maar over 5 dagen mag je je foto's niet meer op picasa zetten hoor. Ik moet je wel kunnen blijven volgen namelijk.

  • 04 Juli 2010 - 12:36

    Frank:

    Klinkt allemaal super chill, nu ff in de goede volgorde

    klinkt allemaal super chill, dam weer niet goed :D.

    Superchill allemaal. 3x is scheepsrecht

  • 04 Juli 2010 - 12:58

    Ruurt Van Der Sluis:

    Ha die Joos,

    Grappig, ik sprak je moeder vanmorgen en die vertelde dat je naar Guatemala was. Klinkt weer als een mooi avontuur. Veel plezier daar en geniet van de heerlijke bonenmaaltijden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2010

Een reis in twee werelden

24 Juli 2010

Cultuurshock

18 Juli 2010

Un poco de todo

09 Juli 2010

Een week in Antigua

03 Juli 2010

Reis en eerste dag in Guatemala
Joos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 53
Totaal aantal bezoekers 22870

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 24 Oktober 2014

Peru

08 November 2011 - 19 April 2012

San Francisco

02 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Guatemala

15 Augustus 2007 - 18 Mei 2008

Gap year Ecuador & Australië

Landen bezocht: